Voedingsadvies 2017-12-26T13:11:59+00:00

Voedingsadvies (waarvoor kan je bij mij terecht)

Gezonde voeding​

Gezonde voeding kan een andere betekenis hebben afhankelijk van de persoon. Voor mij als diëtiste is het belangrijk dat je dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen, vitamines en mineralen gedekt zijn. Dit beoordeel ik aan de hand van een anamnese. Op basis hiervan geef ik je gericht advies rekening houdend met je huidige eet- en leefgewoonten en gebaseerd op de aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad en de nieuwe voedingsdriehoek.

Ondergewicht

Bij een BMI ≤ 18,5 is er sprake van ondergewicht wat wil zeggen dat je te weinig weegt voor je lengte. Ondergewicht kan verschillende oorzaken hebben: ziekte, eetstoornis, leefpatroon, … . Een te laag gewicht kan leiden tot allerlei gezondheidsrisico’s zoals voedingsstoffentekorten, moe- en lusteloosheid, mindere conditie, botontkalking,… . Als je graag op een gezonde manier wilt bijkomen, dan kan ik jou hierbij helpen. Ik bevraag eerst jouw huidige voedingspatroon en vervolgens bekijken we samen waar eventuele aanpassingen mogelijk zijn.

Voeding bij kinderen en adolescenten

De basis voor een gezonde levensstijl wordt gevormd tijdens de kinderjaren. Het voedingspatroon van een kind is echter verschillend t.o.v. het voedingspatroon voor een volwassene. Afhankelijk van hun ontwikkelingsfase kan hun voedingspatroon ook wisselen. Tijdens de begeleiding bekijk ik de gewoonten in het gezin, houd ik rekening met school, hobby’s en sportbeoefening bij het geven van enkele basisregels. Vaak is het volgen van deze basisregels al voldoende en is een dieet niet nodig. 

Hoog cholesterolgehalte, verhoogde triglyceriden

Er zijn twee soorten cholesterol: LDL (de slechte cholesterol) en HDL (de goede cholesterol). Aan de hand van een bloedonderzoek kan de huisarts het cholesterolgehalte meten. Als het cholesterolgehalte te hoog is, kan de cholesterol achterblijven waardoor de vaten vernauwen en er een mindere bloeddoorstroming ontstaat. Dit verghoogt de kans op hart- en vaatziekten. Als diëtiste bekijk en beoordeel ik je huidige eet- en leefpatroon, zodat ik je individueel advies kan geven om je cholesterolgehalte te verlagen.

Overgewicht en obesitas

Bij een BMI tussen de 25-30 is er sprake van overgewicht en ≥30 valt onder obesitas. Dit wil zeggen dat rekening houdend met je lengte je gewicht te hoog is. Mensen met overgewicht hebben een hogere kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk, … . Een gewichtsverlies van 5 tot 10% levert al gezondheidswinst op. Het is belangrijk om op een gezonde en verantwoorde manier gewicht te verliezen. Indien je geleidelijk afvalt met voldoende inname van voedingsstoffen, vitamines en mineralen voorkom je het jojo-effect . Samen met jou zoeken we een passend eet-en leefpatroon op jouw maat.

Voeding bij hypertensie (hoge bloeddruk)

Als de bovendruk ≥ 140 of als de onderdruk ≥ 90 is er sprake van hypertensie. Wat wil zeggen dat er een hoge druk is in de slagaderen. Een hoge bloeddruk is geen ziekte, maar geeft wel een verhoogde kans op hart- en vaatziekten (vb. hartfalen, hartritmestoornissen,…). Met de juiste voeding kan de bloeddruk vaak goed verbeteren, maar de genetische aanleg speelt ook een belangrijke rol. Als diëtiste kan ik je helpen bij het bereiden van lekkere maaltijden zonder zout, herkennen van verborgen zout in producten, …  .

Spijsverteringsproblemen (maag- en darmklachten zoals maagzweer, ziekte van Crohn, colitis ulcerose,…)

Maag- en darmproblemen kennen veel verschillende oorzaken. Bij een ernstige problematiek wordt na een eerste medische opvolging vaak doorverwezen naar een diëtiste. Ik kan je helpen om een goed evenwicht te vinden bij het schrappen van voedingsmiddelen en het vermijden van tekorten. Bij het prikkelbare darmsyndroom zoeken we samen een haalbaar eetpatroon om je klachten te verminderen of te laten verdwijnen en zodanig dat je alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt.

Emo-eten

Emo-eten komt steeds meer voor. Ben je iemand die de controle verliest over je eigen eetgedrag? Ontbreekt een vaste structuur? Eet je nu net op bepaalde momenten van de dag erg veel of weinig? Ben je op korte termijn veel afgevallen of bijgekomen? … Als diëtiste kan ik je helpen om meer inzicht te krijgen in je relatie tussen eten en je gevoelens. Samen bespreken we problematieken en gevolgen van je huidige eetgedrag. Zo gaan we samen op weg in samenwerking met een arts en een psycholoog, naar een gepaste manier om met voeding om te gaan. 

Voeding tijdens zwangerschap en borstvoeding

Tijdens de zwangerschap maakt je lichaam grote veranderingen door. Met voeding kan je hierop inspelen. Vaak wordt er gezegd ‘wie zwanger is, mag voor 2 eten’ dit is echter niet waar. Wel is het belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt voor jou en de baby. Een gezonde levensstijl (uitgebalanceerde en gevarieerde voeding, voldoende lichaamsbeweging, niet roken en drinken) kan je helpen om een gezonde gewichtstoename tijdens de zwangerschap te bereiken, de kans op zwangerschapskwaaltjes te verminderen en op een vlotte manier de zwangerschapskilo’s nadien weer kwijt te spelen.

Allergieën en intoleranties ​

De termen allergie en intolerantie worden vaak met elkaar verward. Bij een allergie gaat je afweersysteem op een abnormale manier reageren op bepaalde eiwitten (allergenen) uit de voeding. Een kleine hoeveelheid kan al heftige reacties veroorzaken. De 14 meest voorkomende allergenen zijn: koemelk, kippenei, noten (en zaden), pinda’s, schaal- en schelpdieren, soja, tarwe, sesam, tarwe, vis, selderij, mosterd, sulfiet en lupine. Er bestaat geen geneesmiddel voor een allergie. De enige manier om een allergische reactie te voorkomen, is het allergeen dat de reactie uitlokt strikt te vermijden. Bij een intolerantie reageert het lichaam op een bepaalde stof zonder dat het afweersysteem daarbij betrokken is. Een geringe hoeveelheid van het voedingsmiddel wordt vaak wel verdragen, maar een normale portie veroorzaakt klachten. Voorbeelden van intoleranties zijn: lactose, histamine, fructose of additieven. Als diëtiste ga ik samen met jou op zoek naar de trigger(s) of allergenen waar je overgevoelig voor bent. Een voedingsdagboek kan hierbij helpen of een test afgenomen door een arts. Als we eenmaal de diagnose kennen, kan ik je vertellen welke voedingsmiddelen je wel of niet kan eten. Daarnaast ga ik je ook leren hoe je verpakkingen moeten lezen, …. .

Vegetarisme en veganisme

Voor het dierenwelzijn, het milieu of gewoon omdat je niet van vlees of vis houdt: er zijn verschillende redenen om vegetarisch of veganistisch te eten. Er zijn echter verschillende vormen: lacto-ovo-vegetarisme, ovo-vegetarisme, lacto-vegetarisme , pesco-vegetarisme , flexitariërs en veganisme. Vlees, vis, eieren en melkproducten bevatten belangrijke voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Het is daarom belangrijk dat je deze voedingsmiddelen op een juiste manier vervangt. Als diëtiste neem ik eerst een anamese af, die ik als basis gebruik voor mijn advies. Ik hou rekening met je huidige eetgewoonten, goede vleesvervangers en gepaste combinaties zodat je alle noodzakelijke voedingsstoffen inneemt.

Contacteer me